Jističe je nutné vyměňovat pouze v případě, že je chceme nahradit
kusem s větší proudovou hodnotou, nebo když je chceme vyměnit za jistič
s nastavitelným vypínacím proudem.
Vyndání původního jističe
Nejprve před vlastní výměnou vypojíme hlavní jistič.
Toto je asi nejdůležitější část celé práce, raději třikrát
překontrolujeme, zda je hlavní jistič vypnutý, než abychom jednou dostali
ránu o napětí 230V a proudu, který zaručí vaši okamžitou smrt.
Poté co vypneme proud, tak vyšroubujeme všechny kabely,
které do jističe vedou. Pamatujeme si jejich umístění
(jaká barva kam vede)!! Je to velice důležité pro správné zapojení
nového kusu. Nejčastěji je zespodu veden přívod proudu a shora
potom výstup.
Některé jističe (zvláště ty s proudovou ochranou) mají ještě
vstup a výstup zemnění. Jističe HDO
(levného nočního proudu, který není zapnutý po celý den, ale vždy jenom
pár hodin denně) mají zase přípoj na vstup drátu, který
řídí jeho zapínání a vypínání.
Jističe jsou v dnešní době téměř bez výjimky
v rozvodných skříních z plastu či plechu nacvakané do
speciálních lišt.
Říká se jim DIN lišty a vyndání starého jističe
z nich je velice jednoduché. Pouze povolíme západku
(šroub, nebo ji jenom vycvakneme šroubovákem) a jistič z lišty
vyndáme.
Instalace nového jističe
Nový jistič vybíráme podle jeho použití. Pro
běžné okruhy (zásuvky a svítidla) volíme jističe typů
B a C (dříve označeny písmeny U a L). Pro okruhy
s motorem volíme jističe typu D (dříve M). Nikdy
pro motorové okruhy nepožíváme jiné jističe, motor by při startu
vypadával (záběrový proud motoru je několikanásobně vyšší než jeho
jmenovitá hodnota).
Postupujeme obráceně, než při demontáži. Nejprve nacvakneme
jistič do lišty. Pokud je větší než ten starý, musíme si
udělat místo posunutím vedlejších jističů. Potom zašroubujeme
zpátky kabely do správných děr. Máme hotovo a můžeme znovu
nahodit hlavní vypínač.